De 3*I didactiek

De 3*I-didactiek bestaat uit drie stappen: introduceren, isoleren en integreren. Deze drie stappen kan je als coach gebruiken om jouw spelers nieuwe vaardigheden aan te leren. In dit artikel wordt verder ingegaan op deze drie stappen inclusief concrete voorbeelden.

Isoleren

Nu het probleem duidelijk is en alle spelers het hebben kunnen ervaren begint de isolatiefase. Deze start met het uitleggen van de oplossing van de coach (optie 1) of het voorzien van feedback op de aangedragen oplossingen (optie 2). Als coach kies je een of meerdere oplossingen die de spelers, in deze fase, veelvuldig gaan herhalen.

De isolatiefase gaat niet over het constant herhalen van precies dezelfde beweging. Je wilt als coach hier steeds meer kleine variaties in aanbrengen. Tijdens het spel krijg je ook niet altijd precies dezelfde situatie. Door steeds te variëren vergroot je ook het aanpassingsvermogen van de speler. Zo kan hij/zij in elke situatie omgaan met het probleem.

Voorbeeld
Een van de oplossingen voor gladde ondergronden is een “T-step” (link volgt later; hierin maak je als speler een korte stap achter je standbeen waarbij achterste voet haaks staat op de voorste voet). Als coach leg je de oplossing uit en je laat de spelers jou nadoen. Wanneer ze de basis doorhebben begin je met variëren. Denk hierbij aan: de richting die de spelers op moeten stappen, zo snel mogelijk reageren op de kant waar de bal heen gaat, reageren in richting op een tegenstander, van kaarsrecht lopen tot zo laag mogelijk zitten.