Een passing tree is een visuele weergave van de verschillende routes die receivers kunnen lopen tijdens een passplay in American Football. Elke route heeft een specifieke naam en patroon, zoals een slant, curl, out, of post. De passing tree helpt de quarterback en de receivers om precies te weten welke route elk van hen loopt. Dit is belangrijk zodat de quarterback snel kan kiezen naar wie hij de bal gooit, afhankelijk van hoe de verdediging zich opstelt. Door de passing tree te bestuderen, kunnen teams hun passing-aanvallen effectief plannen en uitvoeren. De term passing tree is ontstaan vanuit de visuele weergave. Wanneer je alle mogelijke patronen tekent voor 1 speler kan je er een boom in zien met de startplek van de speler als stam.
Passing trees kunnen verschillen per vereniging en team. Er bestaat niet iets als een gestandaardiseerde passing tree die leidend is in de hele American Football wereld. Ook zijn er verschillen in passing trees tussen Flag – en Tackle Football. Flag Football wordt namelijk op een kleiner veld gespeeld en zal dus ook kortere en snellere routes gebruiken. Diepe routes zullen al snel over de helft van het veld gaan. Bij een korte route naar buiten zal de receiver sneller bij de zijlijn zijn. Houdt hier dus rekening mee wanneer je jouw plays ontwerpt.

Hieronder staat een tabel met daarin een verdere uitleg over bovenstaande routes. De manier van lopen is makkelijker te zien in de afbeelding dan wanneer die in tekst wordt beschreven.
Nummer | Naam | Toepassing bij/tegen | Wanneer kan de receiver de bal verwachten |
---|---|---|---|
1 | Hitch | Man defense Korte terreinwinst | Direct na omdraaien |
2 | Slant | Zone defense | Direct na verandering van richting of pas later tussen de linebackers in |
3 | Quick-out | Man defense | Direct na verandering van richting of strak tegen de zijlijn |
4 | Curl | Benutten van ruimte tussen linebackers & safety’s | Direct na omdraaien |
5 | Comeback | Benutten van ruimte tussen linebackers & safety’s | Direct na omdraaien |
6 | In | Ruimte tussen linebackers & safety’s Ruimte dat een rusher achterlaat | Direct na verandering van richting of pas later tussen de safety’s in |
7 | Out | Zone defense | Direct na verandering van richting of strak tegen de zijlijn |
8 | Post | Cover 2 defense | Direct na verandering van richting of pas later tussen de safety’s in |
9 | Corner | Cover 2 defense | Direct na verandering van richting of strak tegen de zijlijn |
10 | Fly / Go | Verticale dreiging bij snelle receivers | Nadat hij zijn directe verdediger gepasseerd is of pas later diep |
11 | Screen / Swing voor RB | Als laatste redmiddel | Direct na de snap of pas later als de quarterback niemand anders kan vinden |
Variaties op deze routes
Bovenstaande routes zijn een solide basis waarmee je als beginnen en gevorderd team prima uit de voeten kan. Wanneer de spelers deze routes goed onder de knie hebben kan je beginnen met variatie.
Een van de makkelijkste variatie is om een patroon aan te passen in diepte. Zo kan je een ‘post’ beschouwen als een ‘slant’ die je pas later inzet. Maar sta je in de red zone (oftewel: nog maar een paar yards te gaan tot score), dan heb je geen ruimte meer om een diepe route te lopen. Dan kan je jouw spelers een “5-yard corner” laten lopen, dus dat ze na 5 yards als schuin naar buiten gaan.
Combinaties
Daarnaast kan je routes combineren met elkaar. Ondanks dat de combinaties bijna oneindig zijn, zijn er enkele combinaties die zich in de jaren bewezen hebben. De meest bekende variaties zijn:

Nummer | Naam | Combinatie | Toepassen bij |
---|---|---|---|
12 | Hitch & go | Hitch + Fly | Verdedigers die aggressief opstappen naar receiver. Laat de receiver eerst goed de hitch “verkopen” door echt naar de QB te kijken, handen te laten zien, tot stilstand te komen en pas daarna om te draaien. |
13 | Post-corner | Post + Corner | Safety’s die niet goed in hun zone bewegen |
14 | Whip | Slant + Quick-out | Verdedigers die kort op de man spelen |
15 | Slaggo | Slant + Fly | Verdedigers die kort op de man spelen |
16 | Wheel | Quick-out + Fly | Verdedigers die niet goed weten wat achter hun gebeurd |

Skinny of hard
Of een patroon normaal, skinny of hard is heeft te maken met hoe groot de hoek is waarmee de receiver zijn route veranderd (hoe hard zijn cut is). Door een patroon meer of minder skinny/hard te lopen kan een receiver beter de ruimtes tussen de verdedigers opzoeken.
Voobeeld: een normale slant is 3 stappen naar voren en daarna 45 graden naar binnen. Je kan zien dat de receiver (Z) dan recht op de linebacker (LB) zou aflopen. Door hem harder te lopen (paarse lijn) komt die net onder de linebacker door. Dit kan handig zijn wanneer je maar een paar yards hoeft te overbruggen. De receiver kan hem ook meer skinny lopen (blauwe lijn). Hierdoor komt die net achter de linebacker langs. Hierdoor hoeft hij zich later alleen maar zorgen te maken over de safety die dieper speelt.
Fly, go, seam of fade
Er zijn 4 patronen die veel op elkaar lijken namelijk de fly, go, seam en fade. Alle patronen betekenen dat je zo snel mogelijk in een rechte lijn diep wil komen. Toch zit er enige nuance tussen deze patronen.
- Fly = Go: deze twee zijn synoniem aan elkaar. Beide zijn de meest simpele vorm door in 1 rechte lijn naar voren te gaan
- Seam: gaat meer richting het midden van het veld en het gat diep midden in. Wanneer je de zones van de verdediging aan elkaar naait, dan loopt de receiver over de naden (op zijn Engels de ‘seams’).
- Fade: gaat meer richting de buitenkant van het veld en zoekt meer de zijlijnen op.
